یکشنبه، 4 فروردین ماه 1387 برابر با 2008 Sunday 23 March
سایت حکومتی تابناک: به سختى مىتوان مهندس حسام خوشنويس را قانع كرد تا مبلغ نهايى كه تاكنون هيأت ايرانى براى كمك به بازسازى لبنان هزينه كرده را افشا نمايد، خدماتى كه بعد از متوقف شدن اقدامات نظامى در 14 آگوست 2006 تاكنون ادامه دارد.
به گزارش «الاخبار»، وى نماينده محمود احمدىنژاد، رئيسجمهور ايران براى پيشبرد برنامههاي ايران در بازسازي لبنان است كه به طور دائم در اين کشور مستقر شده و پروژههاى بازسازى بسيارى را اداره ميکند. وى تاكيد دارد كه مبلغ مهم نيست بلکه آنچه مهم است نتايج اين بازسازى است و ملت لبنان مطمئن باشد كه پروژههايى كه ايران برعهده گرفته است، بر اساس شاخصهاى بينالمللى و استانداردهاي جهانى اجرا شده و در اين زمينه از مهندسان و كارشناسان و مشاوران خبره و متخصص استفاده ميکنيم و بر پيمانكارانى كه اين پروژهها را برعهده گرفتهاند كنترل مستقيم داشتيم. ما ارزيابىهاى ماهيانهاى بر پروژهها انجام داده تا در هيچ مرحلهاى از استانداردهاى جهانى فاصله نگيريم.
بهترين نمونه براى بيان فعاليتهاى بازسازى هيات ايرانى، موضوع جادهسازى است كه در اين مورد 11 پروژه اساسى و مهم جادهسازى به طور كامل اجرا شده و يا در حال تكميل است. در اين ميان آقاى خوشنويس ميگويد كه 165كيلومتر از 587 جاده فرعى و داخلى تكميل شده و 199 كيلومتر از بزرگراه بعلبك به بزاليه در حال تكميل است. احداث 109 كيلومتر از 12 جاده ديگر نيز در حال مطالعه و بررسى است. 61 كيلومتر از 72 جاده ديگر در نيز حال اجرا است.
او اضافه ميكند كه با نمونهگيرى از خاك و آسفالت سابق به نتايج عجيبى رسيديم كه ارائه اين اطلاعات مىتواند به رسوائى شركتها و پيمانكارانى كه قبلا ساخت جادههاى لبنان را برعهده داشتند منجر شود. بعد از انجام آزمايشهاى لازم و بنا به نتايج نمونهگيرى از خاك محل جادهكشى به تناسب هر لايه يك نوع سنگفرش باسكورس و يك نوع اسفالت ريخته شد تا آنجا كه در برخى مناطق ساحلى بيش از 70 سانتيمتر باسكورس و 5 سانتيمتر آسفالت ريخته شد. در اين راستا مجبور شديم به تناسب خاک برخى مناطق لبنان، ماده عايقى را از تركيه و ايران و يونان وارد كنيم كه به آن «جيو تكستال» گفته مىشود. اين ماده تاكنون در لبنان استفاده نشده است؛ با وجود اينكه در برخى مناطق كاملا ضرورى است و در اين راستا مجبور شديم در برخى اماكن جاده را وسيع کنيم تا تاثيرات آب و هوا به آن آسيب زيادى نرساند.
در نقشههايى كه شوراى توسعه و بازسازي لبنان براى بزرگراه بعلبك به بزاليه وضع كرده، مقرر شده كه اين اتوبان بايد قدرت تحمل عبور و مرور 8 مليون تا 9 مليون ماشين و كاميون را داشته باشد تا دوباره نياز به بازسازى داشته باشد؛ ولى ما شاخصها و استانداردها را بالاتر برديم تا اين اتوبان قدرت تحمل عبور و مرور 20 مليون ماشين و كاميون را داشته باشد.
مهندس خوشنويس در مورد ساخت و بازسازى پلها سخنان جالبى را مطرح كرد كه رسوائى جديدى را در بر داشت و آن اين بود كه با مقايسه پلهاى ساخته شده در سالهاي 1998 تا 2006 مىتوان به اين نتيجه رسيد كه هزينه ساخت هر پل براى اين هيأت ايرانى علىرغم اينكه از شاخصهاى بينالمللى و استانداردهاى جهاى بالا پيروي مىكند، يك سوم هزينههايى است كه براى هر پل هزينه شده است.
جمهورى اسلامى تا كنون 10 پل اساسى را به اتمام رسانده است و 4 پل ديگر در حال تكميل است و 13 پل فرعى و كوچك نيز تكميل شده و 77 پل ديگر در حال تكميل است.
با ارقام و مبالغى كه مهندس خوشنويس ارائه داد مشخص شد كه چرا وى از ارائه مبالغ خوددارى مىكند، همان عللى كه باعث شد مبلغ 44 مليار دلار بدهى عمومى براى ملت لبنان انباشت شود. در اين راستا وى اتهاماتى را كه ايران در ماوراى اين بازسازىها اهداف سياسى دارد را رد كرده و گفت اگر ما اهداف سياسى داشتيم با رو كردن اين آمار و ارقام حكومتها را رسوا مىكرديم. وى افزود كه سياستهاى جمهورى اسلامى ايران احترام به همه ديدگاههاى سياسى است ولى در مقابل هنگامى كه با عكسالعمل نخستوزير لبنان با پروژههاى خود روبرو شديم بسيار نااميد شديم.
در آن موقع ما پروژههاى كوتاه مدتمان به اتمام رسيده و گزارشى را از اين فعاليتها به وى ارائه داديم. سنيوره به جاى قدردانى از اين خدمات گفته بود كه هيات ايرانى با ما مشورت نمىكند! اين اهانتى است كه ما نمىتوانيم قبول كنيم، زيرا همه اقدامات ما بر اساس توافقهايي است كه با شوراي توسعه و بازسازي لبنان صورت گرفته و برخى از اقدامات ما با وزرات بهداشت و برخى ديگر هم با وزارت كار هماهنگي شده بود و همه چيز طبق روال قانونى صورت مىگيرد كه بسيارى از آنها را خود نخستوزير هم امضا نموده است.
هنگامى كه سنيوره گفت كه در بازسازى 60 مدرسه توسط اين هيات بايد تحقيق شود، عملا اين هيات 102 مدرسه را بازسازى نموده بود. اكنون در حدود 140 مدرسه بازسازى شده است و 10 مدرسه ديگر در حال تكميل است و ساخت 7 مدرسه ديگر در حال بررسى است.
در هنگام افتتاح مدارس بازسازى شده از وزير آموزش و پرورش لبنان "محمد قبانى" دعوت كرديم كه براي سخنراني حضور يابد. وى در ابتدا قبول كرد، ولى دوباره از حضور در اين مراسم سر باز زده و بهانه آورد كه تصميم ندارد در مراسم بازسازى مدارس از هر گروهى حضور يابد. حتى سنيوره كه به سفير ما قول داده بود در مراسم افتتاح پروژههاى ديگر حضور به هم رساند، بهانه گرفت و در اين مراسم حاضر نشد.
مهندس خوشنويس تاكيد نمود كه اقدامات و فعاليتهاى بازسازى هيات ايرانى برنامههاى مقطعى و موقتى و زودگذر نيست بلكه برنامههاى آن استراتژيك است و براى همين فعاليت اين هيات براى سه سال ديگر تصويب شده و اكنون مشغول فعاليتهاى عمرانى و آبادانى است و از شهردارىها اقدامات و طرحهاى زيادى را در اين مورد دريافت كردهايم. اميداريم كه با اجراى اين پروژهها بتوانيم درد و رنج ملت لبنان كه با مقاومت و ايثار و جانفشانى خود عزت و افتخار كسب نموده را بكاهيم.
در گفتوگو با مهندس خوشنويس نمىتوان اشارهاى به اوضاع بينالمللى نکرد. از وى پرسيدم كه نظر شما در مورد آمدن ناو جنگى آمريكا به آبهاى ساحل لبنان چيست؟ وى گفت كه لبنان ديگر نهال ضعيفى نيست كه با اين بادها بلرزد.
سایت حکومتی تابناک: به سختى مىتوان مهندس حسام خوشنويس را قانع كرد تا مبلغ نهايى كه تاكنون هيأت ايرانى براى كمك به بازسازى لبنان هزينه كرده را افشا نمايد، خدماتى كه بعد از متوقف شدن اقدامات نظامى در 14 آگوست 2006 تاكنون ادامه دارد.
به گزارش «الاخبار»، وى نماينده محمود احمدىنژاد، رئيسجمهور ايران براى پيشبرد برنامههاي ايران در بازسازي لبنان است كه به طور دائم در اين کشور مستقر شده و پروژههاى بازسازى بسيارى را اداره ميکند. وى تاكيد دارد كه مبلغ مهم نيست بلکه آنچه مهم است نتايج اين بازسازى است و ملت لبنان مطمئن باشد كه پروژههايى كه ايران برعهده گرفته است، بر اساس شاخصهاى بينالمللى و استانداردهاي جهانى اجرا شده و در اين زمينه از مهندسان و كارشناسان و مشاوران خبره و متخصص استفاده ميکنيم و بر پيمانكارانى كه اين پروژهها را برعهده گرفتهاند كنترل مستقيم داشتيم. ما ارزيابىهاى ماهيانهاى بر پروژهها انجام داده تا در هيچ مرحلهاى از استانداردهاى جهانى فاصله نگيريم.
بهترين نمونه براى بيان فعاليتهاى بازسازى هيات ايرانى، موضوع جادهسازى است كه در اين مورد 11 پروژه اساسى و مهم جادهسازى به طور كامل اجرا شده و يا در حال تكميل است. در اين ميان آقاى خوشنويس ميگويد كه 165كيلومتر از 587 جاده فرعى و داخلى تكميل شده و 199 كيلومتر از بزرگراه بعلبك به بزاليه در حال تكميل است. احداث 109 كيلومتر از 12 جاده ديگر نيز در حال مطالعه و بررسى است. 61 كيلومتر از 72 جاده ديگر در نيز حال اجرا است.
او اضافه ميكند كه با نمونهگيرى از خاك و آسفالت سابق به نتايج عجيبى رسيديم كه ارائه اين اطلاعات مىتواند به رسوائى شركتها و پيمانكارانى كه قبلا ساخت جادههاى لبنان را برعهده داشتند منجر شود. بعد از انجام آزمايشهاى لازم و بنا به نتايج نمونهگيرى از خاك محل جادهكشى به تناسب هر لايه يك نوع سنگفرش باسكورس و يك نوع اسفالت ريخته شد تا آنجا كه در برخى مناطق ساحلى بيش از 70 سانتيمتر باسكورس و 5 سانتيمتر آسفالت ريخته شد. در اين راستا مجبور شديم به تناسب خاک برخى مناطق لبنان، ماده عايقى را از تركيه و ايران و يونان وارد كنيم كه به آن «جيو تكستال» گفته مىشود. اين ماده تاكنون در لبنان استفاده نشده است؛ با وجود اينكه در برخى مناطق كاملا ضرورى است و در اين راستا مجبور شديم در برخى اماكن جاده را وسيع کنيم تا تاثيرات آب و هوا به آن آسيب زيادى نرساند.
در نقشههايى كه شوراى توسعه و بازسازي لبنان براى بزرگراه بعلبك به بزاليه وضع كرده، مقرر شده كه اين اتوبان بايد قدرت تحمل عبور و مرور 8 مليون تا 9 مليون ماشين و كاميون را داشته باشد تا دوباره نياز به بازسازى داشته باشد؛ ولى ما شاخصها و استانداردها را بالاتر برديم تا اين اتوبان قدرت تحمل عبور و مرور 20 مليون ماشين و كاميون را داشته باشد.
مهندس خوشنويس در مورد ساخت و بازسازى پلها سخنان جالبى را مطرح كرد كه رسوائى جديدى را در بر داشت و آن اين بود كه با مقايسه پلهاى ساخته شده در سالهاي 1998 تا 2006 مىتوان به اين نتيجه رسيد كه هزينه ساخت هر پل براى اين هيأت ايرانى علىرغم اينكه از شاخصهاى بينالمللى و استانداردهاى جهاى بالا پيروي مىكند، يك سوم هزينههايى است كه براى هر پل هزينه شده است.
جمهورى اسلامى تا كنون 10 پل اساسى را به اتمام رسانده است و 4 پل ديگر در حال تكميل است و 13 پل فرعى و كوچك نيز تكميل شده و 77 پل ديگر در حال تكميل است.
با ارقام و مبالغى كه مهندس خوشنويس ارائه داد مشخص شد كه چرا وى از ارائه مبالغ خوددارى مىكند، همان عللى كه باعث شد مبلغ 44 مليار دلار بدهى عمومى براى ملت لبنان انباشت شود. در اين راستا وى اتهاماتى را كه ايران در ماوراى اين بازسازىها اهداف سياسى دارد را رد كرده و گفت اگر ما اهداف سياسى داشتيم با رو كردن اين آمار و ارقام حكومتها را رسوا مىكرديم. وى افزود كه سياستهاى جمهورى اسلامى ايران احترام به همه ديدگاههاى سياسى است ولى در مقابل هنگامى كه با عكسالعمل نخستوزير لبنان با پروژههاى خود روبرو شديم بسيار نااميد شديم.
در آن موقع ما پروژههاى كوتاه مدتمان به اتمام رسيده و گزارشى را از اين فعاليتها به وى ارائه داديم. سنيوره به جاى قدردانى از اين خدمات گفته بود كه هيات ايرانى با ما مشورت نمىكند! اين اهانتى است كه ما نمىتوانيم قبول كنيم، زيرا همه اقدامات ما بر اساس توافقهايي است كه با شوراي توسعه و بازسازي لبنان صورت گرفته و برخى از اقدامات ما با وزرات بهداشت و برخى ديگر هم با وزارت كار هماهنگي شده بود و همه چيز طبق روال قانونى صورت مىگيرد كه بسيارى از آنها را خود نخستوزير هم امضا نموده است.
هنگامى كه سنيوره گفت كه در بازسازى 60 مدرسه توسط اين هيات بايد تحقيق شود، عملا اين هيات 102 مدرسه را بازسازى نموده بود. اكنون در حدود 140 مدرسه بازسازى شده است و 10 مدرسه ديگر در حال تكميل است و ساخت 7 مدرسه ديگر در حال بررسى است.
در هنگام افتتاح مدارس بازسازى شده از وزير آموزش و پرورش لبنان "محمد قبانى" دعوت كرديم كه براي سخنراني حضور يابد. وى در ابتدا قبول كرد، ولى دوباره از حضور در اين مراسم سر باز زده و بهانه آورد كه تصميم ندارد در مراسم بازسازى مدارس از هر گروهى حضور يابد. حتى سنيوره كه به سفير ما قول داده بود در مراسم افتتاح پروژههاى ديگر حضور به هم رساند، بهانه گرفت و در اين مراسم حاضر نشد.
مهندس خوشنويس تاكيد نمود كه اقدامات و فعاليتهاى بازسازى هيات ايرانى برنامههاى مقطعى و موقتى و زودگذر نيست بلكه برنامههاى آن استراتژيك است و براى همين فعاليت اين هيات براى سه سال ديگر تصويب شده و اكنون مشغول فعاليتهاى عمرانى و آبادانى است و از شهردارىها اقدامات و طرحهاى زيادى را در اين مورد دريافت كردهايم. اميداريم كه با اجراى اين پروژهها بتوانيم درد و رنج ملت لبنان كه با مقاومت و ايثار و جانفشانى خود عزت و افتخار كسب نموده را بكاهيم.
در گفتوگو با مهندس خوشنويس نمىتوان اشارهاى به اوضاع بينالمللى نکرد. از وى پرسيدم كه نظر شما در مورد آمدن ناو جنگى آمريكا به آبهاى ساحل لبنان چيست؟ وى گفت كه لبنان ديگر نهال ضعيفى نيست كه با اين بادها بلرزد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر